Kas yra informacijos dizainas?

Kodėl vienos informacijos pateiktys aiškios ir suprantamos, o kitas sunku suprasti, atrodo sudėtingai?

Tam įtakos turi taikomi informacijos dizaino principai. Tinkamai taikomi jie paverčia informaciją ne tik gražiai atrodančia, bet ir lengvai suprantama.

Kadangi visą laiką tekdavo dirbti su informacijos (daugiausiai kiekybinės) pateiktimis, nuolat keldavau sau šį klausimą, o prieš dešimtmetį ėmiau tuo intensyviai domėtis.

Taip susipažinau su informacijos dizaino sąvoka.

Įmonių savininkai, vadovai, netgi analitikai retai būna girdėję apie informacijos dizaino principus, nors jų pagrindinis darbas rengti informacijos pateiktis bei komunikuoti informaciją.

Nestudijavusiems grafinio dizaino, vargu ar formaliame ugdyme kas nors bent paminėjo tokią discipliną.

Seniai domiuosi apie tai, kaip pateikti informaciją, kad ji būtų aiški ir lengvai suprantama jos vartotojams, tad šiame tinklaraštyje su žyma “Infodizainas“ pasidalinsiu tuo, kas buvo ir yra naudinga man pačiai, tikiuosi bus naudinga ir jums.

Viskas dėl informacijos vartotojų

Informacija yra tikslingai apdoroti ir organizuoti duomenys skirti tam tikrų žinių įgijimui: sprendimų priėmimui, nežinomybės ir neapibrėžtumo sumažinimui.

Informacijos vartotojams yra svarbu suvokti, interpretuoti ir pritaikyti informaciją tam tikrų žinių įgijimui per kuo trumpesnį laiką.

Šiam tikslui ir tarnauja informacijos dizainas.

Informacijos dizainas – tai informacijos pateikimo, skatinančio veiksmingą ir efektyvų jos suvokimą, metodų ir praktikų visuma.

Wikipedia

Kalbant apie verslo informacijos pateikimą, informacijos dizaino žinių prireikia kuriant informacijos struktūras ar rinkinius, skirtus tam tikroms auditorijoms su skirtingais tikslais, pavyzdžiui:

  • paskirstant turinį tam tikroms informacijos vartotojų grupėms pagal jų poreikį (apibendrinta informacija vadovams, detali informacija – analitikams);
  • parenkant grafinio dizaino elementus efektyvesniam pateikiamos informacijos suvokimui (šriftas, tarpai, spalvos ir kiti elementai padeda organizuoti informaciją ir kurti pateikties struktūras);
  • sudarant navigacijos nuorodas informacijos vartotojams (kokia seka ir eiliškumu susipažinti su informacija, kur atkreipti dėmesį ir pan.).
  • projektuojant verslo analitikos ataskaitų rinkinius (angl. dashboards), talpinant reikalingą informaciją viename lape/ekrane nepamirštant, kad ji turi būti įskaitoma ir suprantama;
  • ir panašiai.

Kaip ir visose disciplinose nėra vienos universalios taisyklės, kuri tiktų visiems atvejams, kiekvienoje situacijoje informacijos dizaino metodai ir priemonės parenkami pagal problemą (kokiai auditorijai, kokia žinutė, kokiomis priemonėmis).

Paprastumas – pagrindinis principas

Penki paprasti žingsniai rekomenduojami planuojant informacijos dizainą:

  • sakyk tiesą,
  • atskleisk esmę,
  • pasirink tinkamus įrankius,
  • išryškink kas svarbiausia,
  • išlaikyk paprastumą.

Funkciniai dizaino principai taip pat akcentuoja harmoniją, aiškumą ir paprastumą:

Apibrėžti problemą. Tiek informacijos siuntėjas, tiek naudotojai turi savo tikslus, kurių įgyvendinimui siunčiama informacinė žinutė.

Problemos apibrėžimas prasideda nuo auditorijos ir jos lūkesčių suvokimo bei nuoseklaus priemonių ir metodų planavimo (kokiu būdu, per kokias medijas, kokius dizaino elementus taikant sukuriama informacijos pateiktis perdavimui efektyviausiu būdu).

Pateikti struktūrą. Ne be reikalo knygų pradžioje pateikiamas turinys. Aiški informacijos struktūra skatina suvokimą, interpretavimą, supratimą, išmokimą ir įsiminimą. Informacinė pateiktis (PowerPoint prezentacija, Word dokumentas, verslo analitikos ataskaita ir t.t.) turi turėti aiškią, lengvai suvokiamą turinio hierarchiją ir struktūrą.

Pateikti aiškiai. Netinkamo informacijos pateikimo sukeltas nepasitenkinimas neigiamai įtakos informacijos priėmimą, suvokimą, gali įtakoti netgi atmetimą.

Šiuo principu apibrėžiami reikalavimai tipografijai (paprasti, aiškūs šriftai, tinkamas šrifto dydis, ribojamas naudojamų šriftų skaičius), įskaitomumas (pakankamas dydis ir ryškumas įžvelgti iš atstumo, pakankamas paveikslėlių dydis, tinkamas spalvų kontrastas).

Pateikti paprastai. Grafinių žinučių skaitomumą nusako jų turinys ir pateikimas. Tinkamai parinktas stilius sustiprina auditorijos galimybes efektyviai suvokti tekstą, skaičius ir iliustracijas.

Įtaką daro tinkamai parinkta kalba (be nereikalingų detalių, sudėtingų terminų, tuščiažodžiavimo), tinkamai parinktos iliustracijos ir vizualizacijos, bei dizaino sprendimai.

Akcentuoti. Svarbiausia informacija turi būti paryškinta, akcentuota. Šis principas naudojamas dėmesio atkreipimui, išlaikymui, svarbiausių elementų išryškinimui.

Geriausiai dėmesį traukia kontrastai, išskirtiniai, specifiniai elementai (juodas taškas šviesiame fone, raudono šrifto panaudojimas su juodu šriftu ir pan.).

Suvienodinti. Informacijos rinkiniai turintys vienodumo, kuria bendrumo, harmonijos įspūdį. Šiam tikslui informacijos pateiktims taikomos temos su tam tikra spalvine gama, šriftų, grafinių elementų kombinacija.

Harmoniją kuria ir vieninga elementų išdėstymo, navigacijos sistema. Tai informacijos naudotojui sukuria aiškumo, paprastesnio naudojimo įspūdį, tuo būdu leidžia labiau susitelkti į informaciją ir lengviau ją įsisavinti.

Ar neužtenka pateikti gražiai?

Tai dažnas klausimas.

Pateikties grožis neturi būti siekiamybė, kaip ir spalvų, šriftų, efektų parinkimas “kad būtų gražiau“.

Efektyvi komunikacija ir veiksmingas suvokimas yra tikslas, tad visi grafinio dizaino elementai turi tarnauti jam, o ne grožiui.

Moksliniais tyrimais yra patvirtinta, kad grožis ir estetika labiau patraukia dėmesį, skatina susidomėjimą, tad ir palengvina informacijos įsisavinimą.

Gražiai pateikta informacija nebūtinai bus aiški, lengvai suprantama jos tikslinei auditorijai, o parengta taikant informacijos dizaino principus be šių savybių, bus dar ir graži bei elegantiška.


Sekančiuose įrašuose apžvelgsiu informacijos dizaino reikalavimus kiekybinėms pateiktims, diagramų bei vizualizacijų parinkimo reikalavimus, ataskaitų sričių (Dashboards) gero dizaino principus ir kitą įdomią bei aktualią informaciją.

Sekite bei prenumeruokite naujienas!

Autorius: Solveiga

Daugiau kaip 20 metų patirties, derinant finansų ir IT žinias, kuriant unikalius informacijos valdymo sprendimus įmonėms ir sėkmingai juos įgyvendinant. Paverčiame duomenis patikima informacija, teikiama reikiamu laiku reikiamiems žmonėms tam, kad jie galėtų greičiau priimti geresnius sprendimus.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s